مروری بر تاریخ آمریکا و مهمترین رخدادهای بین المللی

تقویم تاریخ 30 اوت

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۸۰۰؛ ۲۲۱سال پیش در چنین روزی، گابریل پروسی که برای شورش بردگان در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا برنامه‌ریزی کرده بود قبل‌از این‌که این شورش را آغاز کند بازداشت شد. او یکی از بردگان کم‌سن‌وسالی بود که در این ایالت به کار گماشته شده بود اطلاعات مربوط به این شورش قبل‌از آغاز آن به مقامات ایالت ویرجینیا رسید و آن‌ها او را به همراه ۲۵ نفر دیگر اعدام کردند. در سال ۲۰۰۲، شهرداری ریچموند بیانیه‌ای را منتشر کرده و دوست و دومین سالگرد برنامه‌ریزی برای این شورش را گرامی‌داشت. در سال ۲۰۰۷، فرماندار ایالت ویرجینیا حکم عفو گابریل و ۲۵ نفر دیگر که به‌همراه او اعدام‌شده بودند را امضا کرد.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۸۶۲؛ ۱۵۹ سال پیش در چنین روزی، در جریان جنگ داخلی آمریکا و نبرد ریچموند، نیروهای کنفدراسیون تحت فرماندهی ادموند کربی اسمیت، با نیروهای اتحادیه تحت فرماندهی ویلیام نلسون درگیر شدند.

📜 در روز ۳۰ اوت سال۱۹۱۴؛ ۱۰۷ سال پیش در چنین روزی، در جریان جنگ جهانی اول، آلمان‌ها توانستند روسیه را در نبرد تاننبرگ شکست دهند.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۹۴۵؛ ۷۶ سال پیش در چنین روزی، «شورای کنترل متحدان» که قرار بود دولت انتقالی در آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم در دست بگیرد آغاز به کار کرد.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۹۶۳؛ ۵۸ سال پیش در چنین روزی، خط تلفن مستقیم مسکو و واشنگتن برای صحبت‌های بین رهبران این ۲ کشور اجرایی شد.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۹۶۷؛ ۵۴ سال پیش در چنین روزی، تورگود مارشال به‌عنوان اولین آفریقایی-آمریکایی برای قضاوت در دیوان‌عالی ایالات‌متحده انتخاب شد.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۹۸۱؛ ۴۰ سال پیش در چنین روزی، رییس‌جمهور و نخست‌وزیر ایران به نام محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر در حادثه تروریستی بمب‌گذاری در دفتر نخست‌وزیری توسط سازمان مجاهدین خلق (منافقین) به شهادت رسیدند.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۹۹۱؛ ۳۰ سال پیش در چنین روزی، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آذربایجان نیز از این اتحادیه اعلام استقلال کرد.

📜 در روز ۳۰ اوت سال ۱۹۹۵؛ ۲۶ سال پیش در چنین روزی، در جریان جنگ بوسنی، نیروهای ناتو عملیات نظامی هوایی علیه نیروهای صرب آغاز کردند.

مرور تاریخ جهان و آمریکا هر روز در «جهان ما»